Taniec łączy narody. Projekt mobilności szkolnej w Zespole Szkół Przyrodniczych i Branżowych w Głogowie. 

Numer: 2022-1-PL01-KA122-SCH-000078941 

W roku szkolnym 2022/2023 Szkoła zrealizowała międzynarodowy projekt skierowany do uczniów i uczennic oraz kadry pedagogicznej naszej szkoły. Jego tytuł to „Taniec łączy narody. Projekt mobilności szkolnej w Zespole Szkół Przyrodniczych i Branżowych w Głogowie”, numer 2022-1-PL01-KA122-SCH-000078941. Zrealizowany został w ramach Programu Erasmus+, akcja KA122-SCH – Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności osób uczących się i kadry w sektorze edukacji szkolnej. Wartość uzyskanego dofinansowania 51 694,00 Euro. 

Głównymi celami projektu było: 

  1. Realizacja strategii umiędzynarodowienia Szkoły. 
  1. Podnoszenie poziomu zaangażowania uczniów w naukę i integracja społeczności szkolnej 
  1. Ciągłe wsparcie uczniów w procesie edukacji, pozyskiwania kompetencji i umiejętności oraz wsparcie dla młodzieży ze zmniejszonymi szansami. 
  1. Wzmocnienie kompetencji kadry Szkoły 
  1. Wzmocnienie procesu transformacji cyfrowej 
  1. Utrzymanie atrakcyjności i konkurencyjności oferty edukacyjnej naszej szkoły 

W ramach projektu zrealizowano dwa działania: 

  1. Mobilność uczniów 

Grupowa mobilność uczniów została przeprowadzona w dniach 15.05-26.05.2023 

Finalnie w projekcie wzięło udział 27 uczniów i uczennic naszej szkoły, z klas I-III, z wszystkich kierunków kształcenia, którym towarzyszyło 3 nauczycieli w roli opiekunów.  

Uczestnicy zostali wyłonieni do w procesie rekrutacji, a przed wyjazdem uczestniczyli w obowiązkowym procesie przygotowawczym do mobilności, w trakcie którego odbyły się zajęcia językowe, organizacyjne, kulturowe i merytoryczne. Szkołą przyjmującą zostało Genikó Lýkeio Korinoú z siedzibą w Korinos w Grecji. 

Mobilność: 

Dwutygodniowa mobilność zakładała realizację programu merytorycznego oraz kulturowo-edukacyjnego. 

Program merytoryczny realizowany był przez 10 dni, a zajęcia przyjmowały różnorodne formy – zajęć stacjonarnych w szkole przyjmującej, warsztatów tanecznych i zajęć terenowych.  

Rezultatami materialnymi są stworzone przez uczniów broszury informacyjne i materiały wideo przedstawiające folklor Polski i Grecji, tańce ludowe, współczesne, historię i obyczaje ludowe. Można je obejrzeć pod linkiem: https://przyrodniczaglogow.pl/kategorie/erasmus-grecja-2/  

Program merytoryczny: 

Uczniowie odbywali zajęcia stacjonarne w szkole partnerskiej, podczas których odbyły się m.in. pokazy i prezentacje tańców ludowych z Polski i Grecji. W trakcie zajęć warsztatowych – komputerowych uczniowie poznali narzędzia do tworzenia i udostępniania atrakcyjnych broszur informacyjnych oraz obróbki plików graficznych i filmowych. Uczniowie pracowali nad materiałami w 3 językach: polskim, angielskim i greckim, rozwijając swoje kompetencje wielojęzyczności i umiejętności pracy w grupie, i to międzynarodowej! 

Informacje do opracowywanych broszur uczestnicy czerpali podczas zajęć formalnych i nieformalnych – terenowych. Odwiedzili np. Muzeum Sztuki Ludowej w Larisie, co pomogło im lepiej zrozumieć tradycje i greckie obyczaje. Przygotowana broszura koncentruje się na tańcach ludowych, muzyce ludowej, sztuce ludowej i formach ochrony i kultywowania dziedzictwa kulturowego.  

Młodzież uczestniczyła także w warsztatach tanecznych w greckim amfiteatrze. Była to okazja nie tylko do poznania ludowych, greckich tańców, ale także do zaprezentowania przez naszych uczniów – członków Zespołu Tańca Ludowego Cis oraz Zespołu Sygnalistów Myśliwskich „Cietrzew” – swoich umiejętności przed zaproszonymi gośćmi.  

Ostatniego dnia mobilności odbyło się uroczyste podsumowanie projektu. Omówiono przebieg projektu i podsumowano wypracowane rezultaty. Uczniowie otrzymali certyfikaty uczestnictwa.  

Program kulturowy 

Na realizację programu kulturowego przeznaczono 2 dni, podczas których uczestnicy poznawali historię, kulturę i greckie tradycje, zwiedzając największe atrakcje regionu Riwiery Olimpijskiej.  

Uczniowie zwiedzili m.in. cud architektury sakralnej – Meteory – klasztory „zawieszone między niebem i ziemią”. Wspaniałym doświadczeniem było także zwiedzanie pracowni ikon. Najbardziej relaksującym momentem całej mobilności był rejs po Morzu Egejskim z przystankiem na wyspie Skiathos i kąpiel słoneczna na pięknej plaży Koukunaries. Ponadto, uczniowie odwiedziliśmy także Litochoro, kanion rzeki Enipeas, folkowe muzeum Goni. Udali się także do drugiego największego miasta Grecji – Salonik. Mieli okazję zobaczyć lokalny targ w Leptokarii, poczuć zapach wiktuałów regionalnych, nacieszyć wzrok feerią barw, zwiedzić urocze kamienne, górskie miasteczko Palios Panteleimonas oraz bardzo stary zamek Platamona. Nie zabrakło także czasu na animacje, sport i integrujące aktywności, jak np. gra miejska. 

  1. Mobilność kadry – kursy i szkolenia 

Wyjazd szkoleniowy dla 3 członków kadry pedagogicznej zrekrutowanych z grona pedagogicznego obejmował 9-dniowy kurs z zakresu cyfrowych narzędzi, wspierających proces edukacji, w tym w szczególności w ramach nauki języków obcych oraz korzystania z otwartych zasobów edukacyjnych dostępnych w Internecie. Został on przeprowadzony w Grecji w terminie 06.08-3.08.2023. Nauczyciele przed wyjazdem uczestniczyli w cyklu zajęć przygotowawczych. W trakcie mobilności realizowali założony program, dzięki doświadczeniu organizacji przyjmującej – Olympus Education Services. Program także zakładał część przeznaczoną na program kulturowy – Meteory, Skiathos. 

Nauczyciele wrócili do Polski pełni nowej dawki wiedzy, inspiracji, nowych umiejętności, podniesionych kompetencji kluczowych i zawodowych, zastrzyku energii i motywacji do pracy. 

Rezultaty

Rodzaje tańców ludowych

Pochodzenie tańców ludowych

Tańce narodowe polskie i greckie

Historia i tradycje Głogowa

Historia i tradycje Głogowa (ENG)

Historia i tradycje Głogowa (GRE)

Materiały promocyjne